
Δίχασε και διχάζει τις χριστιανικές Εκκλησίες. Ποια είναι η Μαρία η Μαγδαληνή ;
Τόνοι μελάνης έχουν χυθεί για να ανατρέψουν την επίσημη χριστιανική αφήγηση για τη Μαγδαληνή και να σκιαγραφήσουν την «αληθινή» Μαρία:
Τόνοι μελάνης έχουν χυθεί για να ανατρέψουν την επίσημη χριστιανική αφήγηση για τη Μαγδαληνή και να σκιαγραφήσουν την «αληθινή» Μαρία: Ο «Μυστικός Δείπνος» του Ντα Βίντσι, οι Ναΐτες Ιππότες, το «Τάγμα των σοφών της Σιών», το Ιερό Δισκοπότηρο και τα Χαμένα ή Απόκρυφα Ευαγγέλια είναι ορισμένα μόνο από τα στοιχεία που χρησιμοποιούνται για να (ανα)συνθέσουν την ανατρεπτική εικόνα για τη Μαγδαληνή.
Η Μαρία Μαγδαληνή είναι πιθανότατα το πλέον αμφιλεγόμενο πρόσωπο ολόκληρης της χριστιανικής παράδοσης. Έχει αναγνωριστεί ως Άγια από τις περισσότερες χριστιανικές Εκκλησίες (Καθολική, Προτεσταντική, Ορθόδοξη), αλλά αποκρυφιστές, αιρετικοί και λογής-λογής συνωμοσιολόγοι τη θεωρούν σύζυγο του Ιησού. Ορισμένοι μάλιστα έχουν φτάσει να την ταυτίσουν με μητέρα του παιδιού του ίδιου του Θεανθρώπου.
Η σκυτάλη των αφηγήσεων για την «πραγματική» ταυτότητα της Μαγδαληνής, πέρασε από αναγνωρισμένους καλλιτέχνες όπως τον δικό μας Καζαντζάκη, μέχρι τον διάσημο Νταν Μπράουν και τον «Κώδικα Ντα Βίντσι» που μεταφέρθηκε και στη μεγάλη οθόνη.
Ποια ήταν όμως η πραγματική Μαγδαληνή, τι γνωρίζουμε πέραν πάσης αμφιβολίας γι’ αυτή και πώς ο μύθος μπλέκεται με την Ιστορία;
Τι γράφει η Καινή Διαθήκη;
Σύμφωνα με τα στοιχεία που μπορούμε να ανασύρουμε από την Καινή Διαθήκη, η Μαρία Μαγδαληνή κατάγονταν από τα Μάγδαλα, ένα χωριό στις ακτές της Θάλασσας της Γαλιλαίας. Ήταν μια από τις πιο προβεβλημένες φιγούρες που πίστεψαν και ακολούθησαν τον Ιησού. Την ώρα του μαρτυρικού θανάτου του Ιησού, η Μαγδαληνή ήταν παρούσα στη Σταύρωση και το όνομά της αναφέρεται στο Ευαγγέλιο του Ματθαίου (27:56: «ἐν αἷς ἦν μαρία ἡ μαγδαληνὴ καὶ μαρία ἡ τοῦ Ἰακώβου καὶ Ἰωσὴφ μήτηρ καὶ ἡ μήτηρ τῶν υἱῶν Ζεβεδαίου»). Η παρουσία της καταγράφεται ακόμη στον τάφο του Ιησού.
Η πιο «αναγνωρίσιμη» όμως στιγμή της Μαγδαληνής είναι στην κορύφωση του θείου δράματος και την Ανάσταση του Ιησού, όντας από τους πρώτος που είδαν την πέτρα του τάφου να έχει μετακινηθεί. Ο Ιησούς εμφανίστηκε πρώτα στη μητέρα του και τη Μαγδαληνή και αυτή ήταν που κοινώνησε το χαρμόσυνο μήνυμα της Ανάστασης.
Όλα τα παραπάνω οδήγησαν την Εκκλησία να ανακηρύξει τη Μαγδαληνή Άγια και να γιορτάζει τη μνήμη της στις 22 Ιουλίου και στις 4 Μαΐου, ημέρα ανακομιδής των λειψάνων της.
Ήταν η Μαρία Μαγδαληνή πόρνη πριν ακολουθήσει τον Ιησού;
Η ταύτισή της Μαγδαληνής με την πόρνη που μύρωσε το κεφάλι και τα πόδια του Ιησού είναι μια παρανόηση που ούτε και η ορθόδοξη διδασκαλία, αλλά ούτε και οι υποστηρικτές της θεώρησης της Μαρίας ως συζύγου του Ιησού αποδέχονται. Η προαναφερθείσα αμαρτωλή γυναίκα δεν κατονομάζεται στα Ευαγγέλια. Αντιθέτως το περιστατικό με τη μετανοημένη ιερόδουλη, στο σπίτι του Σίμωνα του Φαρισαίου, απλά περιγράφεται από τον Λουκά αναφέρει το αφιέρωμα στο ένθετο του Σαββατοκύριακου το newsbeast.gr
Αντιθέτως, η ταύτισή της Μαγδαληνής με τη μετανοημένη πόρνη που μύρωσε τον Ιησού προέρχεται από την παράδοση της Ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας. Όσο για την Ορθόδοξη Εκκλησία, κηρύσσει πως η Μαγδαληνή υπήρξε δια βίου παρθένος.
Η σύγχυση με τη συσχέτιση των δύο γυναικών ίσως προέρχεται από την περιγραφή του Λουκά και του Μάρκου που αναφέρουν ότι ο Ιησούς έδιωξε επτά δαιμόνια από τη Μαγδαληνή. Αν και εσφαλμένα θεωρήθηκε ότι προέρχονταν από πορνεία, σύμφωνα με τους Πατέρες της Εκκλησίας πρόκειται για τα πάθη της ψυχής που αντιτίθενται στο πνεύμα του Θεού.
Η στάση των Καθολικών εκκινεί κατά κύριο λόγο από τον Πάπα Γρηγόριο το Μέγα (540-604), ο οποίος όρισε την θεώρηση για τη Μαγδαληνή που έμελλε να εδραιωθεί, βασιζόμενος σε μια εν πολλοίς υποκειμενική επιλογή τμημάτων των Ευαγγελίων: «Αυτή που ο Λουκάς καλεί αμαρτωλή γυναίκα, που ο Ιωάννης καλεί Μαρία, πιστεύουμε ότι ήταν η Μαρία από την οποία επτά δαιμόνια εκδιώχθηκαν σύμφωνα με το Μάρκο. Και τι συμβολίζουν αυτά τα επτά δαιμόνια, εάν όχι όλες τις αμαρτίες;».
Όπως ο ίδιος την όρισε: «Είναι ξεκάθαρο, αδελφοί μου, ότι η γυναίκα προηγουμένως χρησιμοποιήσουμε το λάδι για να αρωματίσει τη σάρκα της σε απαγορευμένες πράξεις. Αυτό που ως εκ τούτου (τότε) παρουσίαζε σκανδαλωδώς, το προσέφερε τώρα στο Θεό με έναν πιο αξιέπαινο τρόπο. […] Έτσι, για κάθε απόλαυση που είχε προσφέρει στον εαυτό της, είχε τώρα θυσιάσει τον εαυτό της. Μετέτρεψε το σύνολο των αμαρτιών της σε αρετές, προκειμένου να υπηρετήσει το Θεό εξ ολοκλήρου σε μετάνοια».
Τα αιρετικά ευαγγέλια και η απόκρυφη παράδοση
Κατά καιρούς έχουν εμφανιστεί διάφορα κείμενα που περιγράφουν ότι ο Ιησούς ήταν παντρεμένος με τη Μαγδαληνή. Το πιο γνωστό εξ αυτών είναι ίσως το λεγόμενο «Ευαγγέλιο του Φιλίππου», ένα γνωστικό κείμενο της συλλογής του Ναγκ Χαμαντί, που αποδίδεται στο μαθητή του Ιησού, Φίλιππο. Στο συγκεκριμένο ευαγγέλιο που δεν είναι φυσικά ένα από Τέσσερα Ευαγγελία που συγκροτούν μεταξύ άλλων την Καινή Διαθήκη, σημειώνεται: «Μαρία λεγόταν η αδελφή του και η μητέρα του και η σύζυγος του», «Η σύζυγος του ήταν η Μαρία η Μαγδαληνή. Ο Ιησούς την αγάπησε πολύ», και «Την αγαπούσε περισσότερο από όλους τους άλλους μαθητές και την φιλούσε συχνά στο στόμα».
Επίσης, και το Ευαγγέλιο της Μαρίας που βρέθηκε στο Γνωστικό Κώδικα του Βερολίνου που έχει χρονολογηθεί στις αρχές του 5ου αιώνα μ.Χ. αναφέρει: «Ο Πέτρος είπε στη Μαρία “Αδελφή, ξέρουμε ότι ο Σωτήρας σε αγαπούσε περισσότερο από τις υπόλοιπες γυναίκες”».
Το γνωστικό «“Ευαγγέλιο” της Μαρίας», το αποκρυφιστικό κείμενο του πρώιμου Χριστιανισμού, βρέθηκε το 1945 στην περιοχή του Νάγκ Χαμαντί της Ανω Αιγύπτου από τον Karl Reinhardt. Αν και φέρει το όνομα της Μαγδαληνής, δεν σημαίνει ότι η ίδια το έγραψε, αλλά μάλλον προκύπτει από την κοινότητα πιστών που αναγνώριζε την εξουσία τής Μαρίας.
Στο συγκεκριμένο «ευαγγέλιο», η Μαρία παρουσιάζεται σαν έναν έμπιστος απόστολος του Ιησού, εξίσου σεβαστή με τους άντρες αδελφούς της. Ωστόσο, η κυριαρχία των αντρών στην Εκκλησία των Πατέρων, σε συνδυασμό με τα «αιρετικά» προβλήματα του εν λόγω κειμένου, έθεσαν στο περιθώριο της ιστορίας το συγκεκριμένο ευαγγέλιο, όπως εξηγεί ο James Carroll σε εκτενές άρθρο του για τη Μαρία τη Μαγδαληνή στο περιοδικό Smithsonian.
Τελευταίο εύρημα που αναφέρεται σε «γάμο» του Ιησού είδε το φως της δημοσιότητας πριν λίγα χρόνια, το 2012. Επρόκειτο για έναν πάπυρο, γραμμένο στα αρχαία κοπτικά, που περιλαμβάνει τη φράση «ο Ιησούς τούς είπε, η γυναίκα μου…».
Ο πάπυρος που χρονολογείται από τον 4ο αιώνα και αποκαλύφθηκε από την καθηγήτρια του Χάρβαρντ Karen King, περιλαμβάνει ένα διάλογο στον οποίο ο Ιησούς αναφέρεται στη σύζυγό του Μαρία και, σύμφωνα με την King, πρέπει να είναι μετάφραση στα κοπτικά ενός ευαγγελίου που γράφτηκε στα ελληνικά τον 2ο μ.Χ αιώνα. Αξίζει βέβαια να τονιστεί ότι υπήρξαν ερευνητές και ειδικοί που υποστήριξαν ότι ο πάπυρος είναι «πλαστός».