Πριγκίπισσα Νταϊάνα: 17 χρόνια χωρίς το Ρόδο της Αγγλίας
Και το παραμύθι της ζωής της άρχισε κάπως έτσι… Η 20χρονη Νταϊάνα Φράνσες Σπένσερ, ερχόταν σε γάμο με τον διάδοχο του αγγλικού θρόνου, πρίγκιπα της Ουαλίας Κάρολο, τα media μίλησαν για τον «γάμο του αιώνα», για ένα «σύγχρονο παραμύθι»
Και το παραμύθι της ζωής της άρχισε κάπως έτσι… Η 20χρονη Νταϊάνα Φράνσες Σπένσερ, ερχόταν σε γάμο με τον διάδοχο του αγγλικού θρόνου, πρίγκιπα της Ουαλίας Κάρολο, τα media μίλησαν για τον «γάμο του αιώνα», για ένα «σύγχρονο παραμύθι» . Η Νταϊάνα, που γεννήθηκε στο Νόρφολκ της δυτικής Αγγλίας, ήταν η τρίτη κόρη του 37χρονου τότε υποκόμη Άλθορπ και αργότερα λόρδου Σπένσερ, με τεράστια περιουσία. Παρά την αριστοκρατική τους καταγωγή, οι γονείς της χώρισαν όταν η Νταϊάνα ήταν 6 ετών. Εν τω μεταξύ, είχε γεννηθεί και ο αδελφός της Tσαρλς. Το διαζύγιο των γονιών της επηρέασε τον χαρακτήρα της μικρής, που παρά τα ωραία παιδικά χρόνια παρέμενε ένα παιδί ντροπαλό
και μοναχικό.
Το δικαστήριο ανέθεσε την κηδεμονία των παιδιών στον πατέρα. Οι δύο μεγαλύτερες αδελφές της, η Σάρα και η Τζέιν, ήταν ήδη εσώκλειστες σε κολέγιο, ενώ η Νταϊάνα ζούσε μαζί με τον αδελφό της στο σπίτι του Παρκ Χάουζ, παρέα με τον πατέρα και τις γκουβερνάντες τους, και έβλεπαν τη μητέρα τους τα Σαββατοκύριακα στο Λονδίνο, όπου έμενε αρχικά μόνη της και αργότερα με τον δεύτερο σύζυγό της και τα τρία του παιδιά. Η οικογένεια Σπένσερ είχε στενές σχέσεις με τη βασιλική Αυλή και συχνά ο πρίγκιπας Κάρολος επισκεπτόταν το σπίτι, φλέρταρε, μάλιστα, για κάποιο καιρό και τη μεγαλύτερη αδελφή της Νταϊάνα, Σάρα.
Το καλοκαίρι του ’80, όμως, σε μια γιορτή κοινών φίλων στο Σάσεξ, η νεαρή λαίδη τραβά την προσοχή του Καρόλου για πρώτη φορά. Την προσκαλεί στο σπίτι του στο Λονδίνο μαζί με τη γιαγιά της (!), τη λαίδη Φερμόι. Πού να καταλάβει η μικρή λαίδη ότι ο πρίγκιπας είχε διαλέξει αυτό τον πρωτότυπο τρόπο για να τη φλερτάρει. Παρούσης της γιαγιάς, το ειδύλλιο πλέκεται, και στις 6 Φεβρουαρίου του ’81 γίνονται οι επίσημοι αρραβώνες. Τα media θα είναι εκεί. Και είναι ήδη έτοιμα για να περιμαζέψουν τα πρώτα «γκαγκ» των Ουίνδσορ. Όταν ρωτούν τον διάδοχο αν νιώθει ερωτευμένος με τη νεαρά αρραβωνιαστικιά του, εκείνος τους κατακεραυνώνει με την πρωτοτυπία της φράσης του: «Ναι, ό,τι κι αν σημαίνει η λέξη αγάπη»!
Η Νταϊάνα έχει πάρει το πρώτο μήνυμα, αλλά είναι ακόμα πολύ νωρίς για να αντιδράσει. Πέντε μήνες αργότερα τελείται ο γάμος, μέσα σε μια ατμόσφαιρα απόλυτου παραμυθιού, στον καθεδρικό ναό του Αγίου Παύλου. Η Νταϊάνα προχωράει αργά κάτω από τους ήχους του αρμόνιου και τη φωνή της Κίρι Τε Κανάουα. Λάμπει μέσα στο νυφικό της με την οκτώ μέτρων ουρά, με τη διαμαντένια τιάρα στο κεφάλι, στο πλευρό του διαδόχου, που φαίνεται να τα έχει απολύτως χαμένα. Για πρώτη φορά τα φώτα της δημοσιότητας εστιάζουν επάνω της. Την τελετή παρακολουθούν 700 εκατομμύρια θεατές σε ολόκληρο τον κόσμο, μέσα από τις τηλεοπτικές κάμερες όλων των δικτύων.
Η τηλεθέαση έφτασε εκείνη την ημέρα στο 99%, ρεκόρ που κανείς μέχρι σήμερα δεν έχει καταφέρει να καταρρίψει. Δεν έφταιγε, βέβαια, η Νταϊάνα που ο διάδοχος φαινόταν να τα έχει χάσει στη διάρκεια της τελετής, αλλά το σκάνδαλο που είχε ξεσπάσει δύο μέρες πριν από τον γάμο σχετικά με τη στενή φιλία του μέλλοντος συζύγου με την κατά πολύ μεγαλύτερή του, πρώην αγαπημένη Καμίλα —όνομα και πράγμα— Πάρκερ, σύζυγο του συνταγματάρχη Μπόουλς, που έδειχνε να γνωρίζει κάθε κίνηση του νεαρού ζεύγους πριν καν την κάνει.
Αργότερα έγινε γνωστό ότι η Καμίλα (το «ροτβάιλερ», όπως την αποκαλούσε η πριγκίπισσα) είχε τέτοια επιρροή στον διάδοχο, όσο καμιά άλλη γυναίκα στη ζωή του. Λίγες μέρες πριν από τον γάμο, μάλιστα, η Νταϊάνα ανακάλυψε τυχαία ότι ο Κάρολος σκόπευε να χαρίσει ένα χρυσό βραχιόλι στην Καμίλα με χαραγμένα τα αρχικά «Φ και Γ», από τα απίστευτα υποκοριστικά ονοματάκια Φρεντ και Γκλάντις που είχε δώσει ο ένας στον άλλο! Το σκάνδαλο δεν σταμάτησε εκεί —αλίμονο, ήταν μόνο η αρχή του. Στον μήνα του μέλιτος, η Νταϊάνα βλέπει μια μέρα να πέφτει από το ημερολόγιο του συζύγου της μια φωτογραφία της Καμίλα, ενώ παρατήρησε ότι ο Κάρολος φορούσε μανικετόκουμπα με τα ίδια απαράδεκτα αρχικά, δώρο της αιώνιας αγαπημένης.
Φαίνεται ότι στη σχέση επενέβη η βασιλομήτωρ, και τα πρώτα χρόνια το σκάνδαλο θάφτηκε κάτω από τόνους επίσημων υποχρεώσεων, δεξιώσεων και ταξιδιών που υπαγόρευε το πρωτόκολλο για το νεόνυμφο ζεύγος. Η νεαρή πριγκίπισσα, εξάλλου, εκείνο τον καιρό είχε άλλα πιο επείγοντα ζητήματα να λύσει. Oι σχέσεις με το Μπάκιγχαμ, που πάντα ισορροπούσαν πάνω σε μια λεπτή κλωστή, τα νέα της καθήκοντα και, κυρίως, ο νέος της ρόλος στο πλευρό του διαδόχου.
Ένα χρόνο μετά τον γάμο, φέρει σε πέρας την πρώτη της υποχρέωση: γεννά τον πρίγκιπα Γουίλιαμ και δύο χρόνια αργότερα τον Χάρι. Τα πρώτα πέντε χρόνια του γάμου τυπικά φαίνονταν ήρεμα, αν όχι ευτυχισμένα, αλλά αργότερα, διαβάζοντας την επίσημη βιογραφία της, ο κόσμος μαθαίνει ότι σ’ αυτή την περίοδο η πριγκίπισσα είχε ήδη στο ενεργητικό της μια anorexia nervoza και τρεις απόπειρες αυτοκτονίας, προκειμένου να κρατήσει το ενδιαφέρον του άστατου συζύγου της και κατ’ επέκταση τον πολυτάραχο γάμο της.
Όταν, το ’85, ο Κάρολος ανανεώνει τη σχέση του με την Καμίλα, η Νταϊάνα αποφασίζει πια να δείξει όλο το μεγαλείο του χαρακτήρα της και παίρνει την κατάσταση στα χέρια της. Βγάζει το βέλο, σηκώνει τα μάτια και καρφώνει με το βλέμμα της την κάμερα.
Η σχέση που αναπτύσσεται μεταξύ τους είναι μια παράφορη σχέση αγάπης-μίσους. Ο ένας χρησιμοποιεί τον άλλο μέχρι τελικής πτώσης. Όσο νιώθει τον θρόνο να τρίζει κάτω από τα πόδια της τόσο φουντώνει το φλερτ με τα media, που φαίνεται να έχει πιο ενδιαφέρον και σίγουρα μεγαλύτερη χρησιμότητα για τη μοναχική πια πριγκίπισσα απ’ ό,τι το άσκοπο κυνήγι του ήδη φευγάτου συζύγου της. Το μακρύ ταξίδι της βασιλικής πεταλουδίτσας πάνω στους προβολείς της δημοσιότητας έχει ήδη ξεκινήσει.
Τα φώτα ξαφνικά χαμηλώνουν στο Μπάκιγχαμ και ανάβουν υπέρλαμπρα γύρω από τον ποδόγυρο της Νταϊάνα. Από ένστικτο, από κάποιο μοιραίο αίσθημα αυτοσυντήρησης, από τα μαθήματα που της έδινε τόσα χρόνια ο δάσκαλός της, σερ Ρίτσαρντ Ατένμπορο; Κανείς δεν ξέρει ποιος έμαθε, τελικά, την Νταϊάνα να παίζει στα δάχτυλα τους κανόνες των media.
Τα πρώτα χρόνια, φτιάχνει την εικόνα της ποπ πριγκίπισσας που διασκεδάζει χαράζοντας με τα πατίνια της τα παρκέ του Μπάκιγχαμ ή τηλεφωνώντας στον DJ του «Capital Radio» για να του ευχηθεί στον αέρα «χρόνια πολλά». Το ’85, στην πρεμιέρα της Βασιλικής Όπερας, χορεύει επί τρία λεπτά με τον πρώτο χορευτή το τραγούδι του Μπίλι Τζόελ «Uptown girl», κάνοντας τον διάδοχο να λιποθυμήσει στο θεωρείο, αλλά και ένα κοινό να παραληρεί και να τη φέρει οκτώ φορές στη σκηνή. Ο κόσμος είναι πια στα πόδια της. Μπορεί να ονειρεύεται την πριγκίπισσά του να γελά, να χορεύει, να σπάει το πρωτόκολλο, να ανοίγει πρεμιέρες με προκλητικά ντεκολτέ, να χαιρετά τον κόσμο χωρίς γάντια, να δακρύζει στις φιλανθρωπικές της επισκέψεις, να λάμπει στις προς τιμήν της δεξιώσεις.
Μια βασιλική εικόνα σίγουρα πιο ζωντανή και ενδιαφέρουσα από τα πληκτικά τσάγια στο Μπάκιγχαμ και την εικόνα του διαδόχου με κιλτ να ζωγραφίζει μπεκάτσες με φόντο τα καταπράσινα Χάιλαντς. Το ’91, η Νταϊάνα ξεπερνά για πρώτη φορά τη δημοτικότητα της βασίλισσας. Η Ελισάβετ δεν θα την ξαναφτάσει ποτέ και το Μπάκιγχαμ ανησυχεί. Την ίδια εποχή, ο Κάρολος συνεχίζει τις συναντήσεις του με την Καμίλα και, παρά το γεγονός ότι ένα δεύτερο σκάνδαλο ξεσπά σχετικά με τη σχέση της Νταϊάνα με τον λοχαγό Χιούιτ, η φοβερή πριγκίπισσα στρέφει την κοινή γνώμη υπέρ της, όταν παραδέχεται την ύπαρξη αυτής της σχέσης, καθώς και πολλές άλλες αλήθειες στην ιστορική συνέντευξή της στο BBC.
Το ’92, το πριγκιπικό ζεύγος ανακοινώνει τον προσωρινό χωρισμό του, ενώ ένα χρόνο αργότερα έρχονται στη δημοσιότητα μαγνητοφωνημένες ερωτικές συνομιλίες της Ντι με τον παιδικό της φίλο Τζέιμς Γκίλμπι και του Καρόλου με την Καμίλα. Και πάλι ο Τύπος είναι υπέρ της. Κανείς δεν σχολιάζει τα τρυφερά λόγια δυο νέων ανθρώπων, όλοι, όμως, θυμούνται τα ανεκδιήγητα ερωτόλογα του διαδόχου προς την Καμίλα: «Θέλω να γίνω το ταμπόν σου για να είμαι συνεχώς μέσα σου»!. Τα βρετανικά ταμπλόιντ παραληρούν. Ο πρίγκιπας, σε συνέντευξή του, παραδέχεται ότι απατούσε την Νταϊάνα, ο κόσμος μένει έκθαμβος, αλλά δεν έχει μιλήσει ακόμα η Νταϊάνα.. Τον Νοέμβρη του ’95, σε μια συνέντευξη-ποταμό, η Νταϊάνα θα μιλήσει για πρώτη φορά από την εποχή του γάμου της εφ’ όλης της ύλης, με μια απίστευτη ειλικρίνεια, που έκανε 23,5 εκατομμύρια Βρετανούς να τη λατρέψουν. Μίλησε για τις κρίσεις άγχους που της έφερε η γέννηση του πρώτου της παιδιού, τις βουλιμικές τάσεις της, τη λύπη της όταν ο Κάρολος της πρότεινε να ζήσουν χωριστά, τον εραστή της Χιούιτ, παραδέχτηκε ότι τον αγάπησε παράφορα, αλλά ότι εκείνος την πρόδωσε, αντιμετώπισε με φλεγματικό χιούμορ την υπόθεση της Καμίλα («Ήμαστε τρεις σ’ αυτό τον γάμο• όπως καταλαβαίνετε, επικράτησε συνωστισμός») και τελειώνει πετώντας το γάντι στον σύζυγο: «Αμφιβάλλω αν ο Κάρολος γίνει ποτέ βασιλιάς». Ήταν η βελόνα που έσπασε το μπαλόνι. Ύστερα από παρέμβαση της βασίλισσας, τον επόμενο μήνα ανακοινώνεται επίσημα το διαζύγιο του πριγκιπικού ζεύγους.
Η Νταϊάνα, απαλλαγμένη από το βάρος του πρωτοκόλλου, ελεύθερη και ωραία, φτιάχνει την προσωπική της εικόνα, που αυτή τη φορά είναι η εικόνα μιας σταρ. Συνεχίζει το φιλανθρωπικό της έργο, εμφανίζεται ανανεωμένη μπροστά στους φακούς, ταξιδεύει σ’ όλο τον πλανήτη, ερωτεύεται. Τη μια τη βλέπεις στην Αγκόλα και την άλλη στα ντεφιλέ της Σανέλ. Τη μια χαιρετά τον Μαντέλα και την άλλη τον Έλτον Τζον.
Στα τελευταία επίσημα πορτρέτα που της τράβηξε ο Μάριο Τεστίνο (και όχι ο λόρδος Σνόουντον) για λογαριασμό του «Vanity Fair», έδειχνε ομορφότερη παρά ποτέ. Όλοι μιλούσαν για το καταπληκτικό ταλέντο αυτής της γυναίκας να εκμοντερνίζει τον μύθο της. Κανείς, όμως, πολύ περισσότερο η ίδια, δεν μπορούσε να φανταστεί ότι μερικές βδομάδες αργότερα η εικόνα αυτή θα «πάγωνε» για πάντα. «Θα πρέπει να τρέχεις όσο το δυνατόν πιο γρήγορα για να μείνεις στον ίδιο τόπο και δυο φορές γρηγορότερα για να πας μπροστά», έλεγε η βασίλισσα στην «Αλίκη στη Χώρα των Θαυμάτων».
{loadmoduleid 635} {loadmoduleid 620}